Het blijft bijzonder slecht nieuws regenen voor de Kempense pendelaars. IC-trein 3416, dat is de trein die ’s avonds om 17.55u uit Brussel zou moeten aankomen in Turnhout, haalde in 2013 een stiptheidscijfer van slechts 35%. 65% van de treinen kwam dus met een vertraging van meer dan 5 minuten aan in Turnhout. Een achteruitgang van 12% ten opzichte van 2012 en maar liefst 21% tegenover het jaar 2009. De trein van een uurtje later doet het iets beter met een stiptheid van 48%, ook weer een achteruitgang van maar liefst 19% ten opzichte van 2012.
Deze cijfers kreeg Martine Taelman in handen als antwoord op een schriftelijke vraag aan minister Labille van overheidsbedrijven. Op dit antwoord moest ze maar liefst 3 jaar wachten, de vraag dateert immers al van januari 2011.
NMBS : 'Enkel slecht nieuws : terug M4-treinen van 40 jaar oud, vertragingen
Naast deze dramatische stiptheidscijfers heeft de NMBS nog meer slecht nieuws in petto voor de Kempen. Bart Voordeckers onthulde eerder al dat er vanaf eind dit jaar ‘varkensneuzen’ zouden rijden op de IC-treinen Turnhout-Brussel-Binche en Antwerpen-Brussel buiten de spits.
Nu blijkt echter dat ook de spitstreinen – die nu nog met dubbeldekkers gereden worden – ook ander materieel zullen krijgen, namelijk getrokken treinstellen van het type M4. Deze treinen zijn ook al bijna 40 jaar oud en beschikken niet over airco. Daarenboven hebben ze een veel lagere capaciteit dan de dubbeldekkers.
“De stiptheidscijfers voor de treinen in de Kempen zijn verschrikkelijk slecht te noemen,” stelt Senator Martine Taelman, “twee derde van de treinen die met een vertraging van meer dan 5 minuten aankomen, is gewoon onaanvaardbaar.
De reizigers krijgen vanaf december ook nog eens verouderd materieel en een te lage capaciteit tijdens de spits als kerstcadeau van de NMBS,” vult Bart Voordeckers aan. “De Kempense treinreizigers verdienen beter,“ besluiten Taelman en Voordeckers, “We zullen dan ook al het mogelijke doen om deze beslissingen van de NMBS alsnog bij te sturen.